Provenance research
Provenance research on the artworks of Paul Cassirer's collectors.
Provenance research on the artworks of Paul Cassirer's collectors.
"The Paintings, Watercolors and Drawings of Paul Cezanne
An Online Catalogue Raisonné under the Direction of Société Paul Cezanne (Formerly directed by Walter Feilchenfeldt, Jayne Warman and David Nash)"
Owners of works on paper with additional information on new locations, provenances, etc., are invited to contact the Cezanne team at:
On behalf of the Fondation Oskar Kokoschka, Katharina Erling and Walter Feilchenfeldt compiled an online catalogue raisonné of Oskar Kokoschka's paintings.
Owners of works with supplementary information on new locations, provenances, etc., are asked to contact the curator of the Fondation: Ms. Aglaja Kempf:
Amsterdam Van Gogh Museum, Cahier 2, Uitgeverij Waanders, Zwolle 1988.
John Rewald in collaboration with Walter Feilchenfeldt and Jayne Warman, Harry N. Abrams, New York 1996.
Felix Baumann, Evelyn Benesch, Walter Feilchenfeldt und Klaus Albrecht Schröder (ed.), exhibition catalogue Kunstforum Wien and Kunsthaus Zürich, Hatje Cantz, Ostfildern 2000.
Ute Harbusch, Christina Feilchenfeldt (ed.), exhibition catalogue, Museum Strauhof Zurich, 13th June – 1st September 2002.
Schriften zu Kunst und Kunsthandel Cézanne und Van Gogh, Nimbus. Kunst und Bücher, Wädenswil 2005.
Nimbus. Kunst und Bücher, Wädenswil 2009.
Kathrin Beer, Christina Feilchenfeldt (ed.), exhibition catalogue, Fotostiftung Schweiz, Winterthur 27th February - 30th May 2010/Berlinische Galerie, Berlin, 11th June - 6th September 2010.
Bernhard Echte and Walter Feilchenfeldt (ed.), Nimbus. Kunst und Bücher, Wädenswil 2011 - 2016.
Wilson Publisher, London 2013.
Jens Neubert and Jens Toivakainen (ed.), in collaboration with Walter Feilchenfeldt, Zurich.
Stiftung Horn, Schleswig (ed.), exhibition catalogue, Stiftung Horn, Schleswig 28th May - 15th September 2019.
Jens Neubert und Jens Toivakainen (ed.), Zurich.
in: Kunstzeitschrift Du, Nr. 10, 1981, p. 58-59.
in: Simiolus, Netherlands Quarterly for the History of Art, Vol. 19, Nr. 4, 1989, p. 289-316.
in: Van Gogh und die Moderne, exhibition catalogue Folkwang Museum, Essen 1990, p. 39-46.
in: Vincent van Gogh en de moderne Kunst, exhibition catalogue Van Gogh Museum, Amsterdam 1991, p. 16-23.
Epiloog, p. 345.
Roland Dorn and Walter Feilchenfeldt, in: The Mythology of Vincent van Gogh, Tsukasa Kodera and Yvette Rosenberg (ed.), TV Asahi & John Benjamin Publisher, Tokyo & Amsterdam 1993, p. 263-307.
in: Colloque Rewald, Aix-en-Provence 1996, p. 41-48.
in: Classic Cézanne, National Gallery of New South Wales, Sydney, 1998, p. 51-60.
Christina Feilchenfeldt / Peter Romilly, in: Weltkunst. 70. Jg. Nr. 11, 1st October 2000, p. 1855-1857.
in: Dirk Luckow, Petra Gördüren (ed.), Porträt ohne Antlitz. Abstrakte Strategien in der Bildniskunst, exhibition catalogue, Kunsthalle Kiel, 24th July – 17th October 2004, p. 83-84.
in: Andreas Meier (ed)., Kokoschka. Beziehungen zur Schweiz, exhibition catalogue Seedamm Kulturzentrum, Pfäffikon SZ, Stiftung Charles und Agnes Vögele, 13th November 2005 – 5th February 2006, p. 105-113.
Tagesspiegel, 23th September 2006, online version: tagesspiegel.de
in: Vincent van Gogh. Zwischen Erde und Himmel: Die Landschaften, exhibition catalogue Kunstmuseum Basel, 2009, p. 48-57.
in: Hans-Jörg Holubitschka. Die Farben von Urbino, Jens Neubert (ed.), Nimbus. Kunst und Bücher, Wädenswil 2008, p. 8-10.
in: Dorothee Wimmer, Christina Feilchenfeldt und Stephanie Tasch (ed.), Kunstsammlerinnen. Peggy Guggenheim bis Ingvild Goetz, Berlin 2009, p. 145-171.
in: Uwe Fleckner (ed.), Das verfemte Meisterwerk. Schicksalswege moderner Kunst im «Dritten Reich» Berlin 2009 (Schriften der Forschungsstelle «Entartete Kunst», Bd. IV), p. 259-279.
in: "Come on, now buy a Beckmann too!" Portrait of the Lütjens Family in the Museum Boijmans van Beuningen, exhibition catalogue, Boijmans van Beuningen, Rotterdam 2011, p. 88-96.
in: Anna Dorothea Ludewig, Julius Schoeps, Ines Sonder (ed.), Aufbruch in die Moderne. Sammler, Mäzene und Kunsthändler in Berlin 1880-1933, Köln 2012, p. 272-291.
in: Remarques Impressionisten: Kunstsammeln und Kunsthandel im Exil, Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen 2013, p. 14-53. Die Gemäldesammlung "Remarque", in: ibidem, p. 161 ff.
in: Bärbel Hedinger, Michael Diers, Jürgen Müller (ed.), Max Liebermann. Die Kunstsammlung. Von Rembrandt bis Manet, München 2013, p. 119-126.
in: Marc Fehlmann (ed.), Max Liebermann und die Schweiz. Meisterwerke aus Schweizer Sammlungen, exhibition catalogue, Museum Oskar Reinhart, Winterthur, 4th July-19th October 2014, p. 49-59.
in: Kunstzeitschrift DU 857 – June 2015
in: Ines Rotermund-Reynard (ed.), Echoes of Exile. Moscow Archives and the Arts in Paris 1933-1945, Berlin/Munic/Boston 2015 (Contact Zones. Editors Lars Blunk, Bénédicte Savoy, Avinoam Shalem. Bd. II), p. 123-137.
in: Peter Mosimann, Beat Schönenberger (ed.), Fluchtgut-Geschichte, Recht und Moral. Referate zur gleichnamigen Veranstaltung des Museums Oskar Reinhart in Winterthur vom 28th August 2014 (Schriftenreihe Kultur & Recht, Nr. &), Bern 2015, p. 71-80
in: Ferdinand Hodler. Maler der frühen Moderne, exhibition catalogue, Bundes- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn, 8th September 2017 - 28th January 2018, p. 65-76.
in: Wasensteiner, Lucy, Hopp, Meike und Cazzola, Alice (ed.): Wenn Bilder sprechen: Provenienzforschung zu Max Liebermann und seinem Netzwerk, Heidelberg: arthistoricum.net, 2022, p.115-126. https://doi.org/10.11588/arthistoricum.1118.c15357
in: Köhler, Thomas, Heckmann, Stefanie und Nentwig, Janina (ed.): Edvard Munch. Zauber des Nordens, exhibition catalogue, Munic 2023, p. 204-217
in: Peter Wehrle (ed.), Provenienzforschung und Kunsthandel, Karlsruhe 2023, p. 83-91.
Zurich, Universität, Volkshochschule des Kantons Zurich, 21st May 1981
Zurich, Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft, 10th January 1989
Vilnius, 4th September 2000
Conference ‘Fluchtgut II: Zwischen Fairness und Gerechtigkeit für Nachkommen und heutige Besitzer,
Winterthur, Museum Oskar Reinhart 31st August 2015.
Bern, Kunstmuseum, 1st June 2017
Paris, INHA, 5th March 2020
Provenienzforschung: eine Wissenschaftspraxis in der Diskussion. Interdisziplinäres Online-Symposium, Zurich SIK ISEA, 3th/4th June 2021.
Berlin, Villa Grisebach, 10th October 2023.
Helmuth Lütjens und Max Beckmann - eine besondere Beziehung. Lecture as part of the symposium: "Legende und Realität. Max Beckmann in der Zeit des Nationalsozialismus", Munic Pinakothek der Moderne, 6th- 8th June 2024.